Leverandør av prosjekteringsunderlag:
- Fastmerkenett
- Sømløs terrengmodell
- Detaljmålinger
- Kumkort
Konsulent for Sporveien AS, oppfølging av entreprenørenes kontraktsarbeider:
- Mengdeoppgjør
- Geometrisk kontroll
Prosjektbeskrivelse
- I august 2006 startet ombyggingen av Kolsåsbanen
- Det bygges med såkalt lav metrostandard der den gamle traseen med dimensjonerende hastighet 50 km/t beholdes
- Gamle stasjoner rives og nye bygges for 6-vognstog
- Stasjonene får universell utforming og planskilte krysninger
- Mellom Øraker og Bekkestua bygges traseen for både T-banevogner og trikk
- Det gamle kontaktledningsnettet erstattes med strømskinne
- Gamle masser i grunnen byttes ut
- Trasé med stasjoner åpnes suksessivt ved ferdigstillelse
- Gjønnes stasjon åpnet i oktober 2012
- Planlagt åpning ut til Kolsås er oktober 2014
- Størrelse: 13 stasjoner, 12.1 km trasé med dobbeltspor
- Kostnad i 2012-kroner: 2.9 milliarder