Kolsåsbanen
  • Scan survey staff member measuring in construction site

Kolsåsbanen

  • Prosjekt Sørbyhaugen - Kolsås
  • Oppdragsgiver Dr Ing A. Aas-Jakobsen AS
  • Kontraktsperiode 2005 - pågående
  • Tjenester 3D-kum og 3D-rør tjenesten, Detaljmålinger, Fastmerkemåling og grunnlagsnett, Terrengmodell

Scan Surveys oppdrag

Leverandør av prosjekteringsunderlag:

  • Fastmerkenett
  • Sømløs terrengmodell
  • Detaljmålinger
  • Kumkort

Konsulent for Sporveien AS, oppfølging av entreprenørenes kontraktsarbeider:

  • Mengdeoppgjør
  • Geometrisk kontroll

Prosjektbeskrivelse

  • I august 2006 startet ombyggingen av Kolsåsbanen
  • Det bygges med såkalt lav metrostandard der den gamle traseen med dimensjonerende hastighet 50 km/t beholdes
  • Gamle stasjoner rives og nye bygges for 6-vognstog
  • Stasjonene får universell utforming og planskilte krysninger
  • Mellom Øraker og Bekkestua bygges traseen for både T-banevogner og trikk
  • Det gamle kontaktledningsnettet erstattes med strømskinne
  • Gamle masser i grunnen byttes ut
  • Trasé med stasjoner åpnes suksessivt ved ferdigstillelse
  • Gjønnes stasjon åpnet i oktober 2012
  • Planlagt åpning ut til Kolsås er oktober 2014
  • Størrelse: 13 stasjoner, 12.1 km trasé med dobbeltspor
  • Kostnad i 2012-kroner: 2.9 milliarder

Annet

  • Prosjektering i 3D med konfliktkontroll i samordningsmodell for alle fag
  • 3D-stikningsdata for alle fag
  • Stram fremdrift ved plan- og byggearbeider
  • Prosjektet går i gjennom tett bebyggelse med stort behov for detaljert informasjon for byggeplan
  • Nabovarsling for tilgang til private eiendommer
  • Komplett fastmerkenett på hele Kolsåbanen for entydig og homogen sammenheng mellom terrengmodell, stikningsmodell, bygging, dokumentasjon og drift
  • Hovednettet er målt med statisk GPS, det fortettede grunnlagsnettet er målt med totalstasjon. Nettet er bygget opp som fagverk med spesielt fokus på optimale overbestemmelser og krav for jernbanegeometri
  • Komplett og sømløs terrengmodell basert på innmålinger av trase med tilstøtende detaljer utført med totalstasjon, samt laserskanning fra fly av sideterreng
  • Terrengmodellen suppleres og oppdateres underveis i prosjektet for mest mulig oppdatert prosjekteringsgrunnlag, samt som underlag for masseoppgjør
  • Tett samarbeid med byggherren, konsulenter og entreprenører gjennom alle prosjektets faser: Planlegging, bygging og drift
  • Bistand og håndtering av sluttoppgjør
  • HDS-kontroll av konstruksjoner (teresstrisk laserskanning)
  • Etablering, fortetting og vedlikehold av fastmerker for entreprenører på byggeplass
  • Innmåling og kontroll ved pakking og justering av spor

Relaterte prosjekter